Újpest legfiatalabb gimnáziuma feladatának érzi a magyar felvilágosodás legkiválóbb poétája népszerűsítését, névadónk művészi és emberi kiválóságának sokféle bizonyítását. Hitünk szerint Csokonai életműve a kor „szellemi foglalata”, ő az a XVIII. században, aki leginkább értő és érzékeny ismerője az antikvitásnak és a felvilágosodás kori európai kultúrának. Saját korában egyszerre hagyománykövető és modern; költői életműve a stílusszintézis legkiválóbb példája. Művészetét sokan és sokféleképpen idézték és idézik, hiszen izgalmasan sokrétű világot teremtett.
Célunk, hogy Csokonai költői világához,nyelvi-művészi gazdagságához közelebb hozzuk az általános és középiskolás diákokat. Elsősorban a kiemelkedő lírai művek és egy eposzparódia (Békaegérharc) áttekintésével mutassunk példát a stílusszintézisre, amelyet a Csokonai életmű prezentál. Idézzük fel a debreceni diákéveket, a Csokonai nevével is összeforrt debreceni kollégium világát, a 12 évfolyamos iskola archetípusát.
A verseny menete
Első szakasz:
1. A benevezési szándékot egy a CSVMG Humán munkaközössége címére írt nyilatkozattal kell közölni 2008. október 20-ig. Kérjük megjelölni az iskolát, a csapattagokat, a felkészítő tanárokat.
2. A benevezett csapatok egy CSOKONAI EMLÉKKÖNYV elnevezésű portfóliót, CD-t vagy DVD-t állítanak össze. Maguk döntenek arról, hogy ebben mit gyűjtenek össze a költőről és világáról. Ez a munka maga a benevezési dokumentum. Elkészítési és beküldési határidő: 2008. február 6.
A felkészülés első szakasza 2008. októberétől 2009. január végéig tart.
Második szakasz: maga a döntő. A csapatok az áprilisi nyilvános döntőn prezentációt mutatnak be a benevezési dokumentumból, majd különféle poétikai, stilisztikai, irodalomértési, műveltségi feladatokat oldanak meg.
A verseny kategóriái
1. Általános iskola 7-8. évfolyam
2. Középiskola
A csapatok létszáma
Általános iskola: 3 fős csapat + 1 tartalék
Középiskola: 3 fős csapat + 1 tartalék
Ajánlott munkaformák
Könyvtári/internet kutatómunka; a Csokonai szókincstár, az irodalomkönyvek és tanulmánykötetek szövegének tanulmányozása. Kreatív szövegalkotási feladatok, közismert latin szállóigék, szentenciák memorizálása
AJÁNLOTT IRODALOM
Csokonai Vitéz Mihály: Prózai művek. 1. köt. Bp.: Szépirodalmi, 1987.
(Csokonai Vitéz Mihály munkái)
Csokonai Vitéz Mihály: Versek. 2. köt Bp.: Szépirodalmi, 1987.
(Csokonai Vitéz Mihály munkái)
Bertók László: Így élt Csokonai Vitéz Mihály Bp.: Móra, 1973
Tótfalusi István: Árkádiában éltem én is. Csokonai élete. Bp.: Móra, 1966.
Csokonai Vitéz Mihály. Általános és középiskolások számára. Összeáll.: Karádi Zsolt. Debrecen: Tóth,1997. (Nagyjaink)
Csokonai Vitéz Mihály: "Lesz még az a kor". In: Balázs Mihály: Forrásvidék. Írók, költők gyermek- és ifjúkora. Bp. Tankönyvk., 1989.
Csokonai koszorúja. Magyar költők versei Csokonairól. Szerk.: Bényei József. Debrecen: Hajdú-Bihar M. T., 1973.
Kiss Tamás: A bagolyvár és lakói. Bp.: Móra, 1983
Szilágyi Ferenc: Deákok tüköre. Magyar diákvilág a felvilágosodás korában. Bp.: Móra, 1986.
Bíró Ferenc: Csokonai-problémák a 7-8. és a 11-12. évfolyamon. In: Irodalomtanítás az ezredfordulón. Főszerk.: Sipos Lajos. Celldömölk, Pauz-Westermann, 1998.
Szegedy-Maszák Mihály-Veres András- Bojtár Endre: Irodalom a gimnázium II. osztálya számára. (Bp., Krónika Nova) Csokonairól szóló fejezet
Cserhalmi Zsuzsa: Irodalomkönyv 7. (Bp.: Korona Kiadó). Csokonairól szóló fejezet
Tarján Tamás: Irodalom tankönyv 12-13 éveseknek. Bp., Korona Kiadó. Csokonairól szóló fejezet
VIDEOKAZETTÁK
A magyar irodalom képes története. „ Az is bolond, aki poétává lesz Magyarországon”
„ Kedv, remények Lillák…”
MTV RT-Televideo Kiadó 1998.
Repeta. Irodalom I. Témakörök érettségizőknek. MTV RT. Televideo Kiadó 1997.
A felvilágosodás költői. MTV RT-Televideo Kiadó, 1998.
Csokonai (Életjáték). MTV RT-Televideo Kiadó é. n.
Kedves Kollégák! Kedves Diákok!
Eredményes felkészülést, tartalmas időtöltést kívánunk minden elszánt érdeklődőnek a nemes versengéshez.
2008. október 13.
Borosné dr. Kézy Zsuzsanna Kutas József
igazgató Humán munkaközösség vezető