Eseménynaptár
H K SZ CS P SZ V
    01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Hírek
Szeptember 30-án nyílt nap a Csokonai gimiben!
Tudjuk, hogy az iskolaválasztás nem könnyű. A következő évekre második otthont is választasz, és nem mindegy, hogy ezen a helyen valóban otthonosan érzed-e majd magad. Szeptember 30-i nyílt napunk lehetőséget biztosít arra, hogy megismerkedj a tagozatok munkájával és a leendő tanáraiddal. Jelentkezési lap a kattintás utáni linken.
Ingyenes felvételi előkészítő nyolcadik évfolyamosok számára
Tisztelt Szülők, kedves Nyolcadikosok! Iskolánk idén is szeretettel vár minden érdeklődőt ingyenes magyar, illetve matematika felvételi előkészítőjére. Az első foglalkozás - magyar - október 1-én, 15 órakor lesz a 218-as teremben. A jelentkezési lap linkje kattintás után érhető el.
Dalszöveg szavalóversenyt hirdet az Újpesti Csokonai
Kedves Versmondó Diákok! Dalszöveg szavalóversenyt hirdet az Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium 8-12. évfolyamos diákok számára. A versenyt 2025. október 21-én, kedden, 15 órai kezdettel tartjuk. Minden versenyzőnek egy általa szabadon választott dalszöveget kell versként elszavalnia (énekelni nem lehet) legfeljebb 5 perc terjedelemben, magyar nyelven. A választott dalszöveg lehet komoly-, vagy könnyűzenei alkotás, régi vagy mai sláger. Az egyetlen kikötésünk, hogy politikai tartalmú, illetve gyűlöletkeltő szövegeket ne válasszanak – a szleng és argó kifejezések beleférnek. Kérjük, hogy október 15-ig szíveskedjenek jelezni részvételi szándékukat. A nevezésben a diák nevén és évfolyamán kívül, kérjük, tüntessék fel a választott művet, valamint a felkészítő pedagógus nevét is. Nevezni elektronikus úton lehet a csvmgtitkar@gmail.com címen, Csokonais diákként pedig a szaktanárnál. Mindenkit szeretettel várunk!
Felmentési kérelem a 16 óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alól
Javítóvizsgák

CSVMG E-NAPLÓ

KRÉTA
Képtalálat a következőre: „kréta”(forrás: pixabay.com)

A Krétában már elérhető az e-ügyintézési felület.

Beszámoló a TELC próbanyelvvizsgájáról
A nyelvvizsgára október 15-én, reggel 9-től került sor, B2 (azaz középfok) szinte. Erről fogok egy kicsit mesélni, és néhány tanácsot is megpróbálok adni.
Először is a “listening”-gel kezdtünk. Mielőtt elindult volna, a felügyelő tanárok megbizonyosodtak róla, hogy a távolabbi padokban ülök is jól hallják. Ennek a feladatnak 3 része volt: az elsőben híradás részletekről kellett eldönteni, hogy miről szólnak, a másodikban egy író beszélt a könyvéről, és el kellett dönteni, a tesztlapon szereplő állítások igazak vagy hamisak, a harmadikban pedig 3 állítás közül kellett választani a helyeset a hallott szöveg alapján. Mindegyiket csak egyszer hallgattuk meg, de kaptunk egy lapot, amire lehetett jegyzetelni, s ez nagyon jól jött, csak úgy, mint maga a tény, hogy adtak időt átolvasni a feladatot előtte és a válaszokat leellenőrizni utána. Azt a tanácsot tudnám adni, hogy először inkább a szövegre koncentráljatok és csak azután gondolkozzatok a megoldásokon, miután figyelmesen végighallgattátok az egészet. Hiszen, ha egy feladatnál leragadtok, vagy túl sok időt töltetek, könnyen lemaradhattok - erre érdemes odafigyelni.
A hallásértés után jött a “writing”, azaz két különböző témában kellett fogalmazást írni. Egy hosszabbat (150 szó), és egy rövidebbet (80 szó). A felügyelők érthetően elmagyarázták a feladatot és néhány tanácsot is adtak vele kapcsolatban. Például, hogy ne legyen kevesebb az előírt szószámnál, inkább kicsivel hosszabb legyen, de ne túl sokkal. A hosszabban egy panaszlevelet kellett írni, a rövidebben egy barátunkat kellett meggyőznünk döntése helytelenségével kapcsolatban és bebizonyítani a mi igazunkat. Mindkettő nyilvánvalóan kitalált jelenetekhez kapcsolódott. A fogalmazások megírására és átnézésére 1 órát kaptunk.
Ezután következett a “reading”, azaz az olvasás része. Erre 90 percet kaptunk, hiszen beletartozott néhány szövegértéses feladat, egy nyelvtani és egy szókinccsel kapcsolatos. A szövegértésnél általában egy szöveget kellett összepárosítani a hozzá illő leírással vagy címmel, vagy megjelölni a megfelelő állítást, amire a választ a szövegben találjuk. A nyelvtani és szókincs-feladatokban a szöveg mondataiból hiányoztak részek, és ki kellett választani a felsorolt szavakból/mondatrészekből az odaillőket.
Úgy gondolom az írásbeli részén mindegyik feladatra elég időt kaptunk, bőven volt időnk a gondolkodásra, mérlegelésre, ellenőrzésre. Ha adhatok még egy tanácsot, az az lenne, hogy hatékonyabb ceruzával dolgozni. Könnyebb kijavítani a vélt hibákat, mint a tollal besatírozott karikákat áthúzogatni.
A szóbelin másokkal dolgoztunk együtt, de mindenki természetesen egyéni értékelést kapott. Az első feladat egy bemutatkozás volt, utána pedig 2 téma közül kellett választani egyet, amiről “előadást” tartasz, azaz másfél percen keresztül beszélsz. Majd a többiek egy-egy kérdést tettek fel a témakörrel kapcsolatban, amire válaszolnod kellett. Itt azt tanácsolom, ha kérdező vagy, olyan kérdést tegyél fel, amire könnyű összetett és szép mondatokkal válaszolni. Ha meg válaszadóként mégsem ilyen kérdést kapsz, inkább beszélj többet és próbálj belőle minél többet kihozni, még ha nehéznek is tűnik, hiszen csak így tudsz kapni rá pontot. A következő feladatban egy cikkről kellett beszélgetni, és érvelni kellett a saját álláspontunk védelme érdekében. Az utolsó feladatban egy felmerülő probléma megoldását kellett együtt megbeszélni, és egy konklúziót levonni a végén. A szóbeli körülbelül 10-15 percig tartott, de előtte megnézhettük a témákat és volt 20 percünk jegyzeteket készíteni belőle. Ezeket természetesen nem olvashattuk fel, hanem csak bele-belenézhettünk, ha elakadtunk. Ami nagyon fontos, hogy beszéljünk! Annyit, amennyit csak tudunk! Még, ha haszontalan vagy felesleges információnak is tűnik, mondjuk ki. Bármit, ami az eszünkbe jut (persze ameddig a témához kapcsolódik...). Az angol és a nyelvhasználat a lényeg, nem annak a tartalma, amit mondasz. Magaddal kapcsolatban kicsit el is csavarhatod a valóságot, ha ez azt jelenti, hogy többet tudsz beszélni.
Összességében pozitív élményeim voltak, úgy érzem jó és érdekes feladatok voltak, amivel tényleg jól felmérhető a tudás az adott területen. Az instrukciók mindig tiszták és érthetőek voltak egy segítőkész csapattal, akik mindig választ adtak felmerülő kérdéseinkre. Én csak ajánlani tudom, nincsen veszteni valód.

Takács Alexandra, 10.a